Пореден празник с липсващи знакови стоки на промоция поради „непредвидени обстоятелства“

Пореден празник с липсващи знакови стоки на промоция поради „непредвидени обстоятелства“ Снимка: wikipedia.org

Разумно обяснение ли е това за КЗП?

Свидетели сме на пореден случай, в който верига за хранителни стоки рекламира в брошурата си промоционални продукти, които са знакови за даден празник (като днешния Гергьовден), и в средата на периода на кампанията обявява, че няма да ги достави. 
За това сигнализират от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Този път става дума за продукти като агнешка плешка за 19,99 лв./кг и агнешки бут за 20,99 лв./кг, за които в седмичната брошура е посочено, че ще бъдат налични за кратко – в периода от 4 до 7 май. Съобщението, с което търговецът информира през медии, че „поради непредвидени обстоятелства“ няма да може да предложи тези продукти, е публикувано в края на деня на 5 май. 

Същевременно промоционалните продукти с преференциалните им цени продължават да фигурират в онлайн брошурата на страницата на компанията, както и в приложението за отстъпки. 

Това е нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68ж, т.5 от Закона за защита на потребителите. Тя се изразява в това, че търговецът е обявил изгодни продажни цени на стоки за определен период, но не е осигурил налични количества от тях (вкл. от друг търговец) или на равностойни на тях стоки на обявената цена за промоционалния период от време и не посочва разумни основания за това. 

Тази практика се наблюдава вече в продължение на месеци и няма публино достъпна инфомрация предприети ли са действия за санкционирането и забраняването и от страна на контралния орган – Комисия за защита на потребителите (КЗП). 

Според поместения на интернет страницата на КЗП регистър на влезлите в сила нелоялни търговски практики, последните забранени нелоялни практики на въпросната верига са през 2021 г. - общо 4 на брой. По отношение на конкурентните вериги – последната забранена нелоялна практика на една от компаниите е 1 брой през 2021 г. и 1 брой на друга компания – през 2023 г.

"Нито една от тези забранени нелоялни практики не касае прийома отправяне на покана за покупка чрез рекламни брошура и впоследствие разпространяване на съобщения, че част от промо стоките няма да бъдат доставени поради „непредвидени обстоятелства“. Нима за контролния орган КЗП обяснението „непредвидени обстоятества“ е разумно основание, с което търговецът може перманентно да се извинява и да продължава да подвежда клиентите си? 

Въпросът е докога тази нелоялна практика ще бъде прилагана спрямо потребителите в ущърб на икономическите им интереси? Извършвала ли е КЗП проверки във връзка с нея, какво е установила, налагала ли е санкции и забрани?

В случай че до момента не е била сезирана от потребители с официални жалби и сигнали, да се счита за сезирана чрез медиите", казват от "Ние, потребителите".

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: