Намаленията на Tesla доведоха до ценови хаос в Китай

Намаленията на Tesla доведоха до ценови хаос в Китай Снимка: seekingalpha.com

Политиката на Илон Мъск отприщи истинска ценова война на китайския пазар, чийто мащаб вече притеснява местните власти.

Конфронтацията на пазара може да доведе до фалит някои компании, които просто не могат да направят дъмпинг, за да запазят пазарния си дял, пише Bloomberg. Новинарската агенция припомня, че Tesla започнаха с ценовите отстъпки през октомври и повториха през януари. В резултат на тази ценова програма, на китайския пазар електромобилите Tesla са с 14% по-евтини от миналата година и почти 50% по-евтини в сравнение с пазарите в ЕС и САЩ. 

Отстъпките на Tesla принудиха китайския пазар да последва примера. В резултат на това от края на 2022 г. почти всички големи пазарни участници обявиха програми за намаления, включително местните производители Xpeng Inc. и Nio Inc., както и международните гиганти Volkswagen, Mercedes-Benz и Ford. Така че, отстъпки вече предлагат около 30 производители на електромобили. 

Китайските власти не се радват на настъпилия хаос. Вчера Китайската асоциация на автомобилопроизводителите поиска компаниите да се върнат към нормална работа и да спрат намаленията, тъй като в дългосрочен план подобни стъпки няма да допринесат за здравата конкуренция и развитието на индустрията. Като мярка, от асоциацията дори настояха регионалните власти да отказват субсидии на местни производители, тъй като подобен подход позволи например на Dongfeng Motor Group, партньор Citroen, да намали цената на Citroen C6 с 40 000 юана, или с 40% от стойността му

Ценовата война настъпи след дългите икономически проблеми,  причинени основно от проточилите се коронавирусни ограничения, които рязко удариха търсенето. Блокирането се отрази и на доставките, което доведе до прекъсване на производството и непредвидени загуби за автомобилните компании, но не и за производителите на електромобили, чиито продажби  през миналата година в Китай се удвоиха. Лидер остава местният BYD, с около 30% от пазара, но други производители, включително Tesla са по петите му.

Експертите признават, че ако ценовата война продължи, неизбежно ще се стигне до фалити и отпадане на някои производители от пазара. Дъмпингът обаче няма да засегне Tesla и големите западни автомобилни концерни. Ще го прежинеят и китайските BYD, Xpeng, Nio и Li Auto. Както често се случва, реалната жертва ще останат малките китайски производители, отбелязва Bloomberg.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: