Иван Шишков: "Проверките на аутобаните се превърнаха в сериал „кражбата на магистрали”
- Пътно строителство
- Текст:
„В последния един месец, в който правим проверки на магистралите и пътищата в страната, проверките се превърнаха в сериал „кражбата на магистрали“. Защото при всяка проверка излиза едно и също нещо – между 25 и 30% липса на асфалт.“
Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в интервю за сутрешния блок на Нова телевизия „Здравей, България“.
Проблемът става все по-голям, а за последните седем – осем години тези магистрали не само са в изключително лошо състояние, но вече и буквално се разпадат, стана ясно от думите на министъра.
Той отново подчерта, че асфалтът на участъка между Софийския околовръстен път и гара Яна, на магистрала „Хемус“ е между 13,5 и 14 см при предвидени по проект 20 см дебелина. Освен това парадоксално според министъра е и че още в проекта на трасето са предвидени само 20 см дебелина, при положение, че за другите магистрали по проект са планирани 28 см.
„По първоначалната информация, която имам от снощи, най-вероятно ще намерим и шлака. Това означава, че е сложен друг материал, не този, който следва да бъде поставен”, каза Шишков. Той изрази надежда, че както Европейската прокуратура ще се заеме с този участък, така и българската прокуратура ще вземе отношение за трасетата на магистралите „Марица“ и „Хемус“. Министърът подчерта, че за строителството на всички тези обекти е имало и строителен надзор, който се е разписвал за тяхната експлоатация.
„Ако се търси наистина къде е бил проблемът, то трябва да кажем, че той е бил в начина на управление на държавата“, заяви Шишков. И беше категоричен, че проблемът всъщност има две страни – политическа и криминална и със сигурност някъде има престъпление, защото някой някъде се е разписвал.
За ремонта обаче на тези магистрали ще платят всички българи, защото парите ще трябва да се осигурят от държавния бюджет, обясни архитект Шишков. Той информира, че се работи в рамките на тази година да се направят проекти за основни ремонти на проблемните магистрални участъци, както е по закон, а не както до сега – основни ремонти да се правят без строителни книжа и да се представят за текущи.
По повод разплащанията за строителството на първи, втори и трети лот на магистрала „Хемус“ министърът посочи, че е трябвало да се плати на строителите, защото държавата е била в капан – или да плати за извършените дейности и да продължи изграждането по старите цени, както е по договорите, или да спре строежите, при което обаче те трябва да се консервират и това да коства още пари на данъкоплатците.
„В първи лот имаше започнати мостови съоръжения, които ако не бяха завършени, трябваше да бъдат премахнати“, обясни още арх. Шишков и допълни: „С плащането на строителя на първи лот успяхме да предотвратим този проблем.“
Иван Шишков беше категоричен, че проверките на магистралите и пътищата в страната ще продължат, защото се откриват все повече и повече нередности.
Още по темата във
facebook