В кои градове пешеходците са с предимство
- Smart Life
- Текст:
Париж започна „да се отваря” към пешеходците още преди пандемията. Като част от общоградските усилия за намаляване броя на автомобилите, в края на 2016 г. кейовете по поречието на Сена станаха пешеходни пространства. Парижкото кметство работи и по развитието на френската столица като „15-минутен град“ - нова концепция за градско планиране, предоставяща възможност на жителите да свършат ежедневнити си задачи като пазаруване, училище или работа, на разстояние, което могат да изминат за 15 минути пеша или с велосипед. Редовна инициатива са и дните без автомобили.
Трансформацията е огромна, но градът планира до 2026 г. да добави още 180 км велоалеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди, както и да засади 170 000 дървета, за да направи Париж по-прохладен, удобен и приятен за пешеходците. Все повече се разширяват и пешеходните маршрути за туристи във френската столица. В очакване на домакинството на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и „Трокадеро” също ще стане пешеходен.
Богота и Колумбия като цяло, винаги са били царство на колоездачите. През 2020 г. кметът Клаудия Лопес разшири съществуващата велосипедна мрежа от 550 км с нови 84 км. В неделя и на официални празници автомобилите са напълно забранени по определени маршрути. Програмата извежда по улиците на града повече от 1,5 милиона велосипедисти, пешеходци и любители на джогинга. Новите градски автобуси SITP, които работят на електричество и газ, също са подобрили значително системата за обществен транспорт.
През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и велоалеите по 35 километра градски пътища, които преди бяха заети основно от автомобилния трафик. Промените преобразиха града, носейки със себе си повече зелени площи, заведения за хранене и пазари на открито.
Новият квартал City Life е едно от най-големите градски пространтсва без автомобили в Европа, а северният квартал Изола се превърна от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици. Градската услуга за споделяне на велосипеди BikeMI има 300 станции в целия град и предлага както обикновени, така и електрически велосипеди.
Сан Франциско още в началото на пандемията стартира Slow Streets – програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и да направи улиците по-удобни за пешеходци и велосипедисти. Според официални данни, програмата е отбелязала 50% намаление на трафика на превозни средства, 17% увеличение на пешеходния трафик през делничните дни и 65% скок в движението с велосипеди.
Въпреки че трафикът се върна по много от улиците, по настояване на гражданите, системата Slow Streets остава постоянна на Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. През септември предстои гласуване за бъдещето на други натоварени градски пътни артерии. Според местните жители, има да се направи още много, за да се промени Сан Франциско в наистина благоприятен за пешеходците град, но началото показва, че е възможно
Още по темата във
facebook