Как обикновени стъкълца се превърнаха в бизнес за милиони
- Bright Life
- Текст:
Техният създател Даниел Сваровски се ражда през 1862 г. в семейството на стъклар, в малко селце в Бохемия, тогава в Австро-Унгарската империя. Овладял бащиния занаят от дете, Даниел следва инженерство във Виена. Учи химия, физика, математика, механика и други науки, които му дават идеята как с откритието на века – електричеството, да даде нов живот на стъклото.
През 1895 г. отваря фабрика за обработка на кристал с изобретени от него прецизни машини. И тогава идва откритието - наблюдавайки производството с очите на учен, Даниел купува стъкло от Бохемия и с неразкрита и до днес технология го превръща в изящни бижута с неподражаем блясък. Така се ражда тайната рецепта на кристалите „Сваровски”.
За разлика от други, опитали да правят фалшификати на скъпоценни камъни, Сваровски от самото начало не крие, че бижутата му са от неговото стъкло и обича да подчертава, че да се носят такива накити е добродетел. Задълбочава се в дизайна на продуктите си и през 1895 създава могъщата днес компанията и марка, убеждавайки света, че бижутата му са престижни. Мнозина се опитват да ги имитират, но никой не постига неговото качество. Смята се, че тайната е в специалната рецепта за топене на стъклото.
През 1931 г. представя нова идея – кристали, вплетени в гъвкави метални ленти за декорация на облекла и първата, която ги оценява, е легендарната Коко Шанел. След това влизат и в колекциите на Кристиан Диор и Ив Сен Лоран, а елитът на киното и музиката и до днес ги иска върху тоалетите си – носят ги Марлене Дитрих, Мерилин Монро, Майкъл Джексън, Тина Търнър, Шер, Мадона, Никол Кидман, Пенелопе Круз, Дженифър Лопес, Селена Гомес, Лейди Гага, Бионсе и много, много други.
Майстор стъклар, образован изобретател и находчив бизнесмен, Даниел Сваровски превръща марката си в индустриален гигант, а магазините си – в приказен свят. Умира през 1956 г. Двайсет години по-късно, наследниците му пускат нова производствена линия - Silver Crystal и нов продукт - фигурки на животни от кристално стъкло „Сваровски”, които бързо разпалват колекционерска страст и днес клубът на колекционерите им наброява над половин милион души по целия свят.
За 100-годишнината на компанията през 1995 г. в Тирол е открита интерактивната експозиция Swarovski Crystal Worlds („Кристалният свят на Сваровски”), която вече е посрещнала 15 милиона посетители, заставайки миналата година на второ място по посещения сред музеите в Австрия. Билетът за 2023 г. струва около € 23, като най-сигурно е да го купите предварително онлайн.
Swarovski Crystal Worlds предлага огромен парк, изложбен комплекс с "кристални стаи на чудесата", търговска зона и ресторант. Експозицията представя и уникални експонати, носени от световноизвестни знаменитости, включително сбруя за слон на индийски махараджа, доказвайки че макар и не скъпи като диамантите, кристалите „Сваровски” са знак за престиж и изискан вкус.
Още по темата във
facebook