Скандал на „Оскарите” още в номинациите
- Bright Life
- Текст:
Казват, че номинацията ѝ е изненадваща – не защото Райзбъро не я заслужава, а заради необичайния ѝ избор, сред останалите на пистата – в т.ч. звездите Гуинет Полтроу, Едуард Нортън и Кортни Кокс. „Непопулярен” е и филмовият образът на Райзбъроу - майка алкохоличка, която прахосва печалбите си от лотарията, във филма To Leslie – хвален от критиката, но малко известен.
Въпреки че и звездите в крайна сметка успяха, изникнаха доста въпроси как е постигната номинацията на Райзбъроу и дали някои от тези, които агитираха за нея, са нарушили някакви правила. Управителният съвет на Академията обяви, че въпросът ще бъде част от дневния ред на утрешното им заседание, след като комисията по наградите беше затрупана с обаждания и имейли от "правоверни" защитници на правилата относно номинацията на Райзбъроу.
В изявление от петък Академията каза, че целта им е да гарантират, че състезанието е "проведено по честен и етичен начин" и да потвърди, че „никакви насоки не са били нарушени“. Академията се ангажира също да проучи „дали не са необходими промени в насоките в новата ера на социалните медии и дигиталната комуникация“.
Съмненията към номинацията на Райзбъро се свеждат до няколко конкретни публикации, които не само я хвалят, но и споменават нейните конкуренти - нещо, което е строго забранено. Всъщност, основният "грях" е изтрита публикация в Instagram, която цитира оценката на журналиста Ричард Ропър от Chicago Sun-Times, а именно: „Колкото и да се възхищавах на Кейт Бланшет в „Tár”, любимото ми женско изпълнение тази година е на подобната на хамелеон Андреа Райзбъроу“.
Въпреки че критикът не е нарушил правилата за изразяване на мнение, възможно е това да е сторила кампанията в полза на To Leslie, избирайки цитат, който прави сравнение между Райзбъроу и Бланшет. Независимо от това, малко вероятно е родената в Нюкасъл Райзбъроу да бъде дисквалифицирана от надпреварата за най-добра актриса.
Не е невъзможно обаче – случвало се е и преди, макар и никога в категорията за актьорско майсторство.. Така или иначе, прецедентът отприщи и други атаки срещу номинацията именно (?) на Райзбъро, въпреки че критиката единодушно оценява постижението ѝ като „силно и запомнящо се”. Забележките са, че изборът ѝ е "за сметка" на чернокожите актриси, дори режисьорът на един от филмите с афроамериканска прима обвини Академията в „безсрамно женомразство спрямо чернокожите жени“.
Но дори номинацията на Райзбъро да бъде отменена, това не означава, че чернокожа актриса ще заеме мястото ѝ. В крайна сметка отговорност за номинацията носи Академията и много експерти вече се шегуват, че законодателят в американското кино ще трябва да добави нова функция в дейността си – преразглеждане на „пренебрегнати” кандидати за „Оскар”.
Междувременно мнозина се обявиха в защита на Райзбъро. Звездата Кристина Ричи каза: „Изглежда смешно, че брилянтното изпълнение на една актриса се посреща с „разследване” –само защото е„изненадващата номинация“ - което означава, че за популяризирането ѝ не са похарчени тонове пари. Ако Академията отмени номинацията - срам за тях”.
Мнозина обръщат внимание на прекомерната и претенциозна подозрителност в съсловието, което вижда „прегрешения” и в най-човешките реакции на журналистите например, но премълчава политически удобните съображения в разпределението на номинации или роли, така че да бъдат задоволени всички етноси, съсловия и други малцинства, станали едва ли не задължителни в демонстирането на равнопоставеност.
Още по темата във
facebook