Пластфалт: иновативна ли е идеята на русенски ученик

Пластфалт: иновативна ли е идеята на русенски ученик Снимка: pixabay.com

Технологията безпорно е иновативна и вече повече от четири години е в експлоатация.

От БНТ информират, че идеята на Димитър Петков, единадесетокласникв професионалната гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в Русе, привлече вниманието на експерти в иновациите. Проектът му „Пластфалт” бе представен на Националното състезание „Най-добра бизнес идея“, организирано от МОН, с идеята да стимулира развитието на предприемаческата култура, мислене и поведение сред учениците.

 

Ученикът успя да популяризира тази иновативна бизнес идея, а именно вместо битум в асфалта да се поставя разтопена пластмаса. Този метод има следните три предимства: екологично чист е, по-качествен и устойчив във времето и най-вече по-евтин.

 

Пластмасата, сочена за основен замърсител на околната среда, може да се използва ефективно при направата на качествени пътни настилки. Ученикът е изчислил, че новият вид асфалт е между 8 и 13 пъти по-издръжлив спрямо стандартния.

Тази технология вече се използва в Нидерландия, Словакия, Южна Африка и Чехия, според думите на Петков. Тя се осъществява с помощта на машина, наречена „рециклируем влак“, който е едновременно асфалтопреработващо и асфалтополагащо съоръжение. Според личните проучвания на Петков една такава машина струвамежду 50 и 100 000 долара.

Но да се върнем малко назад във времето и да разгледаме идеята в зародиш.

На 18.08.2019 г. Baltic Times съобщава, че цял отрязък от път в град Талин, Естония, е изграден на базата на иновативна технология. Дължината на този нов асфалт с обработени пластмасови отпадъци е 75 метра, а широчината – 3 метра. Това е първата по рода си пластфалтова застилка в Северна и Източна Европа.

Идеята е приложима, защото както пластмасата, така и веществото битум, което е част от асфалтовата настилка, се произвежда от петрол. Тази технология е разработена за първи път от шотландската компания MacRebur, която стартира през 2016 г. с идеята да внедри специална технология за превръщането на пластмасовите отпадъци в гранули, които да заместят битума в асфалтовата маса. Тези гранули се стопяват при достатъчно висока температура и при амортизация на асфалта същият материал позволява рециклиране, т.е. може да се изполва отново при изграждането на нови асфалтови настилки.

Според Гордън Рийд, съосновател на компанията MacRebur, прилагането на тази нова технология в Естония ще отвори възможности за ново тестване на технологията при екстремните климатични условия в страната (от -30 през зимата до 30 градуса през лятото и наличие на висока влажност). Пластфалтът е много по-гъвкав и не се влияе силно от резките промени в температурата, което значително понижава и риска от пропуквания и образуване на дупки в настилката. 

Няколко интересни факта:   

- За изграждането на 1 км пътна настилка са необходими 684 000 пластмасови бутилки или 1,8 милиона найлонови торбички.

 - MacRebur Ltd. е основан през 2016 г. от Тоби Макартни, Гордън Рийд и Ник Бърнет като стартъп проект.  

- От нейното създаване досега тази технология е била използвана в Англия, Ирландия, Словакия, Швейцария, Канада, САЩ, Нова Зеландия, Австралия, Бахрейн, Саудитска Арабия, Кувейт, Южна Африка, Турция, Чили, Норвегия, Естония и множество африкански страни. 

 - Идеята хрумва на Макартни, след като му писнало да гледа дупките по пътя край дома му. Той се сетил как индийците запълвали такива дупки с пластмасови отпадъци и ги топели на място по време на престоя му в Индия като доброволец. 

- Обикновено пътищата ни са направени от 90% камъни и пясък и 10% битум. Новата технология измества битума напълно, за да предложи една по-здрава и дългосрочна спойка.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: