Kodak се бори за оцеляване

Kodak се бори за оцеляване Снимка: GooglePixabay

 

Голямата победа на Kodak – компанията икона за американската фотография, получи заем за производство на фармацевтични продукти, което за кратко време покачи акциите й на 60 долара, и тя отчете печалба от около 1200%.

 

Това са удивителни цифри, но също толкова грандиозни са цифрите, характеризиращи спада в стойността на акциите през последните десетилетия. Покачването на 60 долара за акция доведе до капитализация на пазарната стойност на компанията на приблизително 2,5 млрд. долара, което е далеч по-малко от капитала на Kodak в миналото.

През 1994 г. пазарната стойност на Kodak е над 20 млрд. долара. Това е малко след появата на дигиталните фотоапарати в магазините за електронни стоки. Тази стойност би поставила Kodak днес сред 300-те топ компании в S&P 500.

Тогава, разбира се, 20 млрд. долара означават повече отколкото днес. Еквивалентната стойност днес би била около 150 млрд. долара, или приблизително състоянието на Costco Wholesale.

 

Упадъкът на Kodak от тази точка надолу е главоломен. Продажбите намаляват от 14 млрд. долара на по-малко от 2 млрд. Последва преструктуриране на дълговете в банкрут през 2012 г.

Нивото на трудова заетост пада от около 120 000 души по целия свят на само 5000 души.

Kodak опитва много начини да излезе от това състояние, включително сериозен план за намаляване на разходите. От 2004 до 2006 г. компанията прави всичко възможно да намали разходите с около 1 млрд. долара.

Друга мярка е изкупуване обратно на основен капитал в опит да се увеличи стойността на акциите. Kodak изкупува 260 млн. долара основен капитал през 2002 г. Преди банкрута през 2012 г. е отчетен спад от около 340 млн. на 268 млн. долара.

Разбира се, нищо не проработва. С времето лентовата фотография загубва своето значение. Сега компанията възлага надежди на бъдещо производство на фармацевтични продукти.

Демократите от Конгреса изясняват детайлите по заема. Ангажирана е Комисията по ценни книжа и борси. Kodak от своя страна разчита на Закона за защита на производството, приет в резултат на пандемията.

Инвеститорите биха дали кредит на доверие на сегашното поколение мениджъри на Kodak за развитие в нови насоки. Kodak, очевидно, изобрети дигиталния фотоапарат, но не го усъвършенства от страх от канибализъм спрямо основния си бизнес.

Може би фармацевтичният план ще проработи. Какво ще означава това за стабилизирането на компанията в годините занапред е все още трудно да се каже.

 

Засега е факт, че акциите на Kodak скочиха в един ден с 220%.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: