Опасни ли са на пътя тежките електромобили
- Актуално
- Текст:
„Загрижена съм за повишения риск от тежки наранявания и смърт при евентуални инциденти, и то за всички участници в движението”, каза вчера Хоменди пред борда на съвета. Тя посочи и няколко примера, които показват, че електрическите версии на даден модел традиционно са с около 30 – 35% по-тежки от оригинала с вътрешно горене, като в много случаи само батерията на електровозилата тежи примерно колкото най-разпространения модел Honda Civic, отбелязва Associated Press.
По-голямата маса на батериите е почти задължително условие, за да се осигури по-дълъг пробег с едно зареждане. Разработват се и по-леки батерии с по-малка маса и по-висок капацитет, но засега електромобилите далеч надвишават теглото на най-популярните превозни средства с вътрешно горене.
Тревога буди и почти моменталното ускорение при електромобилите, с което не са свикнали нито другите участници в автомобилния трафик, нито пешеходците, така че реакцията им е непредвидима, но обикновено – бавна. Освен това електромобилите са по-високи, така че водачите им нямат пълна видимост на пътното платно, включително в участъци с пешеходци.
Дори и без електромобили, американските пътища са наводнени от тежкотоварни превозни средства, което според статистиката вече е довело до по-тежки последици при пътните инциденти. А електрическите превозни средства обикновено са много по-тежки дори от най-големите камиони и SUV (автомобили с повишена проходимост), задвижвани с бензин или дизел, посочи Дженихър Хоменди.
NTSB разследва транспортни катастрофи, но правомощията да прави разпоредби до голяма степен са в компетенциите на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата, която от своя страна почти не разполага с изследвания за рисковете от участието на значително по-тежки превозни средства в движението.
За всеки с училищни познания по физика обаче е ясно, че по-голямото тегло би причинило повече щети – въпрос на маса и скорост. Доказва го и документ на Американското национално бюро за икономически изследвания от 2011 г., в който се казва, че добавянето на около 450 кг към теглото на дадено превозно средство, повишава с 47% вероятността от смъртни случаи при катастрофа с него.
Администрацията на президента Байдън стимулира продажбите на електромобили с данъчни кредити до $ 7 500, тъй като целта е до 2030 г. електрическите возила да обхванат 50% от продажбите на нови превозни средства в САЩ. По-реалистичната прогноза е до 35%, казват експертите, но предупреждават, че това не може да става за сметка на пътната безопасност.
Още по темата във
facebook