
От столица на „мрачния Албион” Лондон се превръща в рай за колоездачите
- Актуално
- Текст:

Мегаполисът, дом на 8.8 милиона души, с перспектива до 2030 г. да станат 9.4 милиона, още пази ужасяващия спомен за големия смог през 1952 г., който отне живота на 12 000 души, в най-голямото и най-опасно замърсяване на въздуха, породено от злощастно съчетание на трафик, масово отопление с твърди горива и специфични климатични условия.
Последните данни от британското министерство на транспорта обаче разкриват различна картина, отбелязва Euronews.. За 10 години трафикът в Лондон е намалял средно с 10%, със спад в Уестминстър с 28%, а в Калъм – с 21%. Тенденцията изглежда е постоянна, след като тази година трафикът се е облекчил с още 6%, в сравнение дори със замрелия транспорт по време на пандемията.
Според експерти, тази обнадеждаваща статистика се дължи на три ключови мерки на Лондонското кметство. Първата – „Такса Задръстване” (Congestion Charge) е въведена още през 2003 г., по примера на Сингапур. Идеята е проста: ако искате да се движите с колата си в центъра през пиковите часове, плащате £15.
През 2008 г. градската управа направи следващата крачка, като определи зони с ниски емисии. където в определени часове не могат да се движат големи търговски превозни средства, включително камионите за зареждане на магазините. И третата стъпка, въведена през 2019 г. е определянето на зони с ултра ниски емисии (ULEZ). Ако се движат в тях, водачи, чиито автомобили не отговарят на нормите за замърсяване, също подлежат на глоби, но определено избират да не влизат в ULEZ в определените часови граници.

Последователно приложени, трите мерки „изтеглят” средно 21 000 превозни средства на ден от центъра на Лондон. А след въвеждането на ULEZ, трафикът е намалял общо с 11%, при спад в Челси, Хамърсмит и Фулъм от 15% и в лондонското Сити – 17%.
Намаляването на колите разви новата страст на лондончани - колоезденето. За последните 10 години велосипедният трафик в Лондон се е увеличил с 66%, като за същия период велоинфраструктурата се е разраснала така, че днес двойно повече лондончани живеят на по-малко от 400 м. до градските веломаршрути.
„Това създава у хората чувство за комфорт, безопасност и увереност”, казват анализаторите на обществените нагласи, отбелязвайки и още един принос на колоезденето - скок във велотуризма, тъй като кампаниите World Naked Bike Ride вече привичат и все повече участници от цялото Обединеното кралство, а и от чужбина.
Едновременно транспорт и физическа активност, колоезденето в Лондон особено скача след 2012 г., с въвеждането на най-голямата в Европа схема за велосипеди под наем, предлагаща вече 12 000 велосипеда, които миналата година са били наети почти 11 милиона пъти. Градът иска до 2030 г. да намали с 27% емисиите от двигателите с вътрешно горене и една от стъпките е растежа на велосипедната инфраструктура.
Друго перспективно решение е разработването на дигитални мултимодални програми за планиране на градската мобилност – област, в която Антверпен, Виена, Хелзинки, Хановер и Милано са пионери. Най-общо казано, тези схеми, достъпни онлайн, насочват жителите на градовете към маршрути, които им позволяват да достигнат от точка А до точка Б, без да използват личен или обществен автомобилен транспорт.
За европейските градове, които се задъхват от замърсения си въздух, включително София, можем само да кажем – има челен опит.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Отново за децата и рисковете в социалните медии

Открит е ключов протеин, който способства разпространението на рак на яйчниците

Какво става на борсите днес

Експерт назова нова причина за „лунна надпревара“

Без поскъпване на чиповете: новите мита на Тръмп няма да засегнат полупроводниците

Цената на петрол Brent падна под 70 долара за барел

Датски пристанищен оператор купува железопътната компания на Панамския канал

Какво става днес на борсите
