Как да проверите онлайн търговеца преди покупка

Как да проверите онлайн търговеца преди покупка Снимка: pikist.com

Преброй до три и после натисни „Купи“!

Създават се сайтове специално за кампаниите Черен петък или пък оферти във вече съществуващи електронни магазини. Поставят се броячи, които ни казват, че валидността на предложението изтича след един час или денонощие. Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни. За това предупреди Габриела Руменова – експерт в сферата на потребителската защита и създател на проекта „Ние, потребителите“. 

Пред БНР тя посочи, че правилното поведение е да преброим до три преди да натиснем бутона „купи“!

На първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасени легитимен. Ако адресът му започва с https:// и пред него има икона на катинарче, това означава, че разполага със сертификат за криптиране на данните. Въпросът е още по-сериозен, когато става дума за електронни магазини извън Европейската общност. За да се гарантира надеждна защита на личните данни на европейските граждани и извън територията на ЕС, Европейската комисия (ЕК) разрешава те да бъдат трансферирани само към страни, за които е определила, че разполагат с адекватна защита на личните данни. Актуален списък с тези държави се поддържа на сайта на ЕК: https://bit.ly/2XR5TSE

Следващата стъпка е да проверим кога е създаден е-магазинът, защото е доказано, че най-много измами и нелояни търговски практики се реализират през новорегистрирани сайтове. Често най-отдолу на страницата е поставен символът за авторското право © (Copyright) и веднага след него стоят датата на основаването на сайта и тази на последната му модификация. Кога е пуснат един електронен магазин и кога са направени последните промени по него може да проверите чрез откритите източници в Интернет, като напр. www.centralops.net.

Полезно е да проучим допълнително търговеца. За българските дружества може да се направи справка в Търговския регистър, а за чуждестранните – в аналогичните регистри на съответните държави. Можем да се доверим в най-висока степен на източници с независими критерии за оценка на рейтинга, какъвто например е сайтът със свободен достъп: https://www.trustpilot.com/

По-сигурно е пазаруването от електронни магазини на търговци, базирани в страна от Общността, тъй като европейското потребителско законодателство е хармонизирано и дава най-висока степен на защита, а при възникване на казус във връзка с покупката или със стоката е много по-лесно да се получи съдействие и от институциите за разрешаването му. 

В кампаниите за Черния петък и Коледно-новогодишните празници е препоръчително потребителите да предпочитат познати за тях търговци, да не експериментират с нови. Особено ако попаднат на „временни“ магазини, дори те коректно да извършат продажбата, ако впоследствие възникне проблем със стоката и те вече не съществуват в пространството, няма как да ги открием, за да предявим рекламация или да реализираме друго свое законно потребителско право“, подчерта Габриела Руменова от „Ние, потребителите“. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: