Ако не искате да плащате $ 8 на Мъск за Twitter...
- Smart Life
- Текст:
Администраторите му казват, че през последната седмица към Mastodon са се присъединили нови 230 000 потребители, с което общият им брой надхвърля 655 000. Безпрецедентна активност, отбелязва ВВС и представя някои от особеностите на 6-годишната платформа.
На пръв поглед, Mastodon изглежда като Twitter – потребителите могат да пишат публикации ("toots"), да отговарят, да ги харесват и споделят, както и да се следват един друг.
Разликите започват с регистрацията. Когато я правите, трябва да изберете сървър – напр., по интереси (социални, технологии, игри и др.) или на географски принцип – страна или град. Изборът на сървър ви причислява към една първоначална общност, но можете да следвате и потребители на всички сървъри.
За момента някои от популярните - като социалните, UK или IT - работят доста бавно поради големия наплив. При регистрацията ви се генерира потребителско име/адрес, в което влиза обозначението на сървъра – напр. @ххх@mastodonapp.uk или @ххх@mastodonapp.it.
Голямата разлика от другите социални мрежи обаче е, че Mastodon не е една платформа и не е собственост на едно лице или фирма. Всички сървъри образуват колективна мрежа, но са собственост на различни хора и организации. Тази децентрализация е основната причина подобни мрежи да бъдат харесвани - те не могат да бъдат управлявани по прищявките на една личност, или да бъдат купени/продадени, включително с вашето потребителско име.
Все пак известна зависимост има – ако собственикът или управляващият вашия сървър по някаква причина (вкл. продажба) реши да спре да го обслужва, тогава губите акаунта си. Ето защо Mastodon настоява в подобни случаи собствениците на сървъри да предупредят потребителите си три месеца предварително.
За разлика от Twitter, Mastodon не предлага последователи, но можете да търсите хаш-тагове, Освен това, няма реклами, но нищо не ви пречи да напишете публикация, в която да рекламирате или да критикувате даден продукт.
По принцип ползването на платформата е безплатно, но някои сървъри искат „дарения”. Това води към правилата, които трябва да се спазват – и работата е там, че няма единни правила, а всеки сървър има свои – или няма никакви. Така че има риск от ботове и нетолерантен език.
Ако собственикът на сървъра реши, че дадена публикация е неетична, нетолерантна, незаконна или разпалва омраза – може да я изтрие, но само в собствения си сървър. Това ще бъде огромен проблем, ако Mastodon продължи да расте, а и журналисти от ВВС вече са се натъкнали на публикации, чието съдържание насажда омраза или хомофобия.
По принцип децентрализираните мрежи са привлекателни и първоначалният съосновател и бивш главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси вече разработва децентрализирана мрежа, наречена BlueSky. Дорси вече се обърна към бившите си служители, които при Мъск загубиха работата си, за да им се извини за "твърде бързите" промени.
Давайки уроци по бизнес, Илон Мъск може би на свой ред ще получи един урок от Mastodon, след като уволни половината служители на Twitter и въведе такса за ползване, предизвиквайки комисариата по правата на човека към ООН да го предупреди да гарантира спазването им. Към съкращения, но може би не в такава сепен, изглежда се настройва и Meta, съобщава The Wall Street Journal, позовавайки се на вътрешна информация.
Като цяло, се смята се, че след силната вълна по време на пандемията, активността в социалните платформи намалява. Освен това вече съществуват и движения, призоваващи за освобождаване от влиянието на социалните медии. Една от причините са множеството нещастни случаи и рискове при правенето на селфита, които потребителите се надпреварват да постват в профилите си.
Още по темата във
facebook