Швейцарска фирма ще произвежда „зелено” реактивно гориво
- Енергетика
- Текст:
Съоръжението, известно като DAWN, се състои от огромно поле от огледала, които „улавят” слънчевата светлина и я насочват към реактор в двойна 20-метрова кула. Там при температура от над 1000°C, се управлява термохимичен процес за производство на устойчиво авиационно гориво (SAF) от суровини като метан и въглероден диоксид, получени от биоотпадъците на местна фабрика за хартия.
Производственият метод е демонстриран за първи път през 2019 г. в мини рафинерия в Техническия университет в Цюрих. Новият завод в Германия ще произвежда около 10 000 литра „слънчево гориво” годишно, но Synhelion ще започне и изграждане на много по-голяма производствена база в слънчева Испания, която ще работи в непрекъснат цикъл, увеличавайки общото производство до 1,6 милиона литра годишно през следващите три години.
SAF произвеждат до 80% по-малко въглеродни емисии от конвенционалните горива и се правят от биомаса (растения или отпадъци) или рециклиран въглерод. За момента обаче, синтетичното гориво е четири до осем пъти по-скъпо от нормалния керосин.
Проучване, публикувано през септември в списание Nature, изчислява, че за производството на SAF и изграждането на съответната инфраструктура, в световен мащаб през следващите 30 тодини трябва да се инвестират до $ 2,1 трилиона.
Synhelion вече са си осигурили финансиране от CHF 37,5 милиона, но са необходими много повече. Плановете им имат подкрепата на германското правителство и други големи индустриални партньори, включително авиокомпанията Lufthansa, италианската енергийна компания ENI, летището в Цюрих и най-големия вносител на автомобили в Швейцария AMAG Group.
Швейцарските авиолинии SWISS, като част от групата Lufthansa, ще експериментират първи с новото биогориво. Идеята е от 2023 г. то да се смесва в количества до 11% със самолетния керосин, което ще намали наполовина въглеродните емисии на полетите. Според ръководството на SWISS, „не е реалистично да напредваме по-бързо“.
Междувременно експертите по климата приемат инициативата на Synhelion по-предпазливо. Те приветстват технологията, но са убедени, че приоритетът на авиационния сектор трябва да бъде рязкото намаляване на въздушния трафик. Други предупреждават, че полетите, дори с въглеродно неутрални синтетични горива, имат други ефекти върху климата, които тепърва трябва да се изследват.
Освен огромните инвестиции, производството на SAF ще изисква и огромна подкрепа от правителствата. Американската администрация вече обяви данъчни кредити и други стимули, докато Европейската комисия иска да наложи своя регламент за авиацията RefuelEU и съответно – горивата SAF на европейските летища.
Още по темата във
facebook