Нидерландия отне лиценза на оператора на "Турски поток"
- Актуално
- Текст:
Това означава, че South Stream Transport B.V., нидерландското дъщерно дружество на „Газпром”, което управлява експлоатацията и поддръжката на „Турски поток”, би следвало да преустанови дейността си още на 17 септември.
За да поддържа „Турски поток” в техническа изправност, South Stream Transport B.V. трябва да разполага със специализирана техника, която Русия не произвежда. Досега компанията внасяше въпросното оборудване в Руската федерация от Европа, но заради санкциите, наложени от ЕС на Русия, South Stream Transport B.V. вече няма достъп до сложната техника, което е и причината за отнемане на лиценза ѝ.
South Stream Transport B.V. е добре запозната със ситуацията, но няма да спре доставките за Турция и Европа, съобщи Anadolu Agency. Изявлението на оператора на „Турски поток” подчертава санкциите като причина за отнемането на лиценза и посочва, че South Stream Transport B.V. е направила необходимите заявки за подновяването му.
Компанията предупреди, че без европейското оборудване не може да наблюдава състоянието на газопровода, нито пък да осъществи спешен ремонт при необходимост – като например, станалите напоследък епидемични течове.
Ситуацията е рискова, тъй като двете тръби на „Турски поток” минават по дъното на Черно море, което е сеизмична зона и сигурността и безопасната работа на газопровода трябва да се следи постоянно. Заради това много от експертите на компанията смятат, че транспортирането на газ трябва веднага да се спре.
"Турски поток" понастоящем е единственото газопреносно трасе, по което към Европа се подават 33 милиарда кубически метра природен газ годишно. Половината от това количество е предназначено за Турция, а останалото се разпределя през България за Гърция, Северна Македония и най-вече за Сърбия и Унгария.
Според експерти, при евентуално преустановаване на доставките, за тези страни ще бъде трудно, но не и невъзможно да намерят алтернативни доставчици. Но спирането и на този газопровод би лишило Русия от приходи, които трудно ще компенсира, дори с новите големи клиенти Индия и Китай.
Още по темата във
facebook