В Турция е построен най-големият висящ мост в света
- Свят
- Текст:
Общата дължина на моста е 4608 м. Твърди се, че всеки от стоманените кабели съдържа 126 метални телове, които образуват основните въжета на моста "Чанаккале 1915 г.".
Общо са използвани около 162 000 километра тел, опънати са 296 стоманени въжета с дължина 4330 метра всеки, които образуват основните кабели. Дължината на металната жица, използвана в стоманените кабели, е 40 075 километра, която е 3 пъти по-голяма от диаметъра на Земята.
В рамките на проекта за строителството на моста и магистралата, минаваща през "Чанаккале 1915 г." са изградени: 1 окачен мост, 2 виадукта за достъп, 4 железобетонни виадукта, 6 подземни моста, 38 надлеза, 5 моста, 43 подлеза, 115 водостока с различни размери, 12 кръстовища (включително кръстовища по магистрала с национално значение) 4 пътни обекта със стопанско предназначение, 2 центъра за поддръжка и експлоатация.
Съгласно турските отчети и изявленията на министъра на транспорта и инфраструктурата Адил Кара Исмаилоглу, "Мостът Чанаккале -1915 г. Кьопрюсю" се характеризира със следните параметри:
• дължината му е 3860 метра, а разстоянието между двете кули (колони) е 2023 метра.
• Той е най-дългият по рода си в света и превишава моста "Акаши Кайко" в Япония, който носеше тази титла, имайки дължина 1991 метра.
• Мостът "Чанаккале 1915 г." намалява времето за пътуване между двата бряга (еврпейския и азиатския) до 6 минути с кола, вместо час и половина, които преди са били необходими за пресичане с кораби.
• Мостът е положен на две основи с дължина 333 метра от всяка страна, като кулите му са високи 318 метра, по-високи от Айфеловата кула, която е 300 метра.
• Очаква се общата годишна икономия да бъде 85 милиона щатски долара.
Настилката на моста е с височина 72,8 м и има обща ширина 45,06 м, с максимална дебелина 3,5 м. На моста са разположени шест ленти за движение по автомагистралата (по три във всяка посока), както и две пешеходни пътеки от всяка страна, за обслужване.
Долната част на пътното платно е разположена на около 70 м над водата, което дава възможност за свободно преминаване на големи океански плавателни съдове под моста.
Мостът е изграден на южния вход на Мраморно море в посока Истанбул и е единственият път към Черно море на север, под моста преминават много големи контейнеровози и круизни кораби, като при проектирането му е взет предвид рискът от сблъсък с кораби.
Фундаментите на мостовите опори стоят на морското дъно на кота -45 м на азиатския бряг и на -37 м на европейския бряг. Като част от работата по подобряване на грунта в основата на азиатската кула са забити 165 парчета арматурно желязо с диаметър 2,5 м, а в основата на европейската кула - 203.
Таксата за преминаване (тол таксата) е определена на 200 турски лири (близоо 11 евро).
С моста са свързани някои символи. Цифрата в названието „1915“ и датата на начало на строителството, „18 март“, са свързани с морската победа на Турция на 18 март 1915 г. по време на военно-морските операции от Галиполската кампания. Дължината на главния отвор на моста, 2023 m, се отнася до стогодишнината на Турската република, която се навършва през 2023 г.
Още по темата във
facebook