Русия пуска на пазара свой електромобил

Русия пуска на пазара свой електромобил Снимка: pixabay.com

Zetta е с най-ниската цена на световния пазар.

Руското правителство започна серийно производство на държавно електрическо превозно средство Zetta (EV) в завод в Толиати. 

Новите EVs са най-евтините в техния сегмент на глобалния пазар. Цената на Zetta започва от 450 000 рубли (7300 долара). Renault Twizy единствено е по-евтино, но то не се продава като пътническо превозно средство, а като лек или тежък четириколесник. 

За сравнение, доста популярното напоследък Renault Zoe е с базова цена 10 000 долара. Уловката е, че възможностите на руския електромобил са сходни с размерите му и са наистина скромни. При максимално добро представяне на пътя той достига до 97 к.с., но обикновено поддържа около 50. 

Батерията е 10 kWh, а пробегът с едно зареждане е до 200 км в идеални условия. Скоростта, която Zetta вдига, е до 120 km/h, но при заредена догоре батерия. Предстои да бъде разработена и версия с малко по-мощна батерия и съответно - по-добри показатели. 

Още през 2019 г. са били представени продуктови снимки и идеи как да изглежда прототипът на електромобила. А преди това са изминали и няколко години в планиране, разработка и изпипване на дизайна. 

Последното не е особено сигурно дали е било успешно, защото външният вид на компактната кола е леко озадачаващ. Отпред поразително много напомня на електрическата Honda E, но електромобилът завършва някак неочаквано с почти вертикално отсечена задна част. 

Правителството планира да направи 2000 от EVs през 2020 г., но годишният капацитет в централата е за 15 000. Тези числа са в съответствие с очакванията на компанията за търсенето на EVs в Русия в краткосрочен и средносрочен план. 

Новият завод е с най-високо ниво на локализация в руската автомобилна индустрия, близо 90% за Zetta. Единствената вносна част в конструкцията на електромобила е батерията, която се доставя от GE Power Technology в Китай. 

Zetta планира да изнася по-голямата част от продукцията си в чужбина - за Казахстан, Африка и Близкия изток. Руските източници на печата съобщават, че целта за износ е 10 000 EVs годишно, тъй като те все още не са популярни в Русия. 

Руската консултантска агенция Autostat съобщи, че през първите 10 месеца на 2019 г. продажбите на EV в Русия са се утроили до почти 1000, в сравнение със същия период на миналата година, когато са продадени 297 бройки. Най-популярните модели бяха Jaguar I-Pace (119 единици) и Nissan Leaf (114 единици). 

През 2018 г. Русия обяви серия от мерки за подкрепа за увеличаване на вътрешните продажби на EV (4 -5% от общите продажби на автомобили) от по-малко от 100 бройки през 2017 г. до близо 100 000 бройки до 2025 г.  

На 4 май Икономическият съюз на Евразия (ЕСЕ) - търговският блок на Русия, Беларус, Казахстан, Армения и Киргизстан, разкри план за почти изцяло освобождаване на производителите от заплащане на потребителски мита върху автомобилни компоненти за монтаж на EV в Русия.  

Министерството на индустрията заяви, че ще похарчи около 70 млн. долара за подпомагане на вътрешното търсене на електро пазар, въпреки че засега държавната помощ не е одобрена от правителството. 

Интресен е фактът, че досега не са положени усилия за разработване на инфраструктура за таксуване на EVs. В Русия има между 200 и 250 станции за зареждане, като почти всички те са разположени в Москва и Санкт Петербург.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: