Емополитиката на Володимир Зеленски

Емополитиката на Володимир Зеленски Снимка: timesofisrael.com

Украинският президент използва медийната си стратегия като мощно оръжие в битката му за мир, издигайки се на равнището на световни лидери с десетилетия политическа кариера.

Комуникационните практики на Володимир Зеленски дори родиха нов термин – емополитика, т.е., политически подход, който апелира не толкова към разсъждения, колкото към емоции – при това глобално и успешно. Eurоnews синтезира резултатите от този медиен подход.

Без достатъчно ресурси, войници и оръжие, за да устои на атаката на Москва, украинският президент потърси силни съюзници, създавайки иновативен медиен модел, който не само поддържа информацията за войната в центъра на глобалното медийно пространство, но и провокира световно значими стъпки

„Комуникационната стратегия на Зеленски промени отбранителната политика в страни като Германия, Испания, САЩ и дори в наднационални организации като Съвета на Европа”, казва Вероника Фуманал, бивш президент на испанската Асоциация за политическа комуникация. 

От началото на войната президентът на Украйна присъства на най-широк кръг събития - срещи на върха на НАТО, ООН, Европейския парламент и редица национални парламенти. Силните му думи звучат на масови спортни събития или бляскави тържества като филмовия фестивал в Кан, наградите „Оскар” и „Грами”. Откровените емоционални и често предизвикателни послания, запазиха на Володимир Зеленски и водещо място в най-влиятелните световни медии.

През юли украинският президент и съпругата му се появиха дори в много критикуван фоторепортаж на култовото модно списание Vogue. Елегантното присъствие на украинската първа дама болезнено напомни на света драстичния контраст между нормалния мирен живот и мелницата на войната - и според Вероника Фуманал медийният ход е добър: „Това е част от добра комуникационна стратегия, която има ясна цел – да не се забравя, че на шест часа от Мадрид например, има война”. 

Ukrainian troops who said 'Russian warship, go f—k yourself' are still alive
Протест в подкрепа на Украйна на Трафалгар Скуер, Лондон. Снимка - taskandpurpose.com

Украинците на свой ред подхванаха медийния пример на своя президент. Ева Аладро, експерт по политическа комуникация в  Мадридския университет Комплутенсе, изучава видеоклипове, които жителите на Украйна споделят онлайн – напр. превземането на Змийския остров. 

Малкото парче земя в Черно море с дръзкото си послание стана символ на опълчването срещу Москва, създаде в глобалната мрежа силни емоционални ситуации и привлече милиони симпатизанти. Аладро е категорична, че запечатаното на видео непокорство въздейства не по-малко от стотиците клипове с разрушения и смърт, резултат от "специалната операция"  на Москва.

В един свят, свикнал с хибридна война, където комуникациите се използват за дестабилизиране и дискредитиране на врага, Украйна създаде брилянтна медийна стратегия. Водени от своя президент, украинците са обединени както никога досега. Моделът на медийно присъствие, който Володимир Зеленски даде на сънародниците си, постигна и редица практически цели – невиждана световна вълна от протести и акции в подкрепа на Украйна и невероятен поток от най-широк кръг помощи за воюващата страна и нейните граждани.

Експертите казват, че това е първи случай в конфликтна ситуация, когато социалните мрежи са генерирали толкова съпричастност и подкрепа, подчертава Еuronews. И ако търсим причините, то една от най-важните е несъмнената искреност на тези медийни изяви – от президента на Украйна, до всички украински гражданин, които се надяват споделяйки мъката и възмущението си от агресията на Москва, да накарат света с всички средства да каже „Не на войната!”

 *  ЕМО или ИМО (като е по-правилно да се произнася) е съкращение от английската дума emotional  (имоушънъл), която в превод означава емоционален. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: