Как една носна кърпичка спаси парижки театър от фалит
- Култура
- Автор:
Тя смени доволно много притежатели, а всички те се отнасяха с внимание и грижа към нея, защото вярваха, че им носи късмет. Преди два месеца кърпичката за пореден път се сдоби с нов собственик. И заедно с това спаси от банкрут неголям частен театър в Париж.
А цялото пътешествие на малкото парче плат започна, когато Мерилин Монро го изтърва от чантичката си, напускайки тоалетната на апартамента си в хотел „Уолдорф Астория" в Ню Йорк две години преди да почине. Бродираната по краищата кърпичка бе прибрана от служител на хотела, който моментално разтръби за ценната находка и, разбира се, много хора пожелаха да я притежават.
Кърпичката подскачаше от джоб в джоб на къде повече, къде по-малко известни хора от артистичния свят и те често я показваха с гордост на своите събеседници. По някое време тя стигна до поп иконата Анди Уорхол, но не се задържа дълго при него, а продължи пътя си при галериста Лео Кастели. С него кърпичката се озова в Европа. И следващата й спирка за цели 40 години бе при режисьора Атилио Маджоли – италианец, избрал за свой дом Париж, където се стараеше да стопанисва по най-добрия начин единствения италиански театър в родината на франзелите.
Маджоли беше настанил своята „Комеди италиен" в кокетна небесносиня сграда на „Рю дьо ла Гете” 19 в парижкия квартал Монпарнас. В добавка към разкошната фасада театърът разполагаше с доста шик интериор. Удобни червени фотьойли, красиви маски по стените, пищна барокова зала със сцена, на която се поставяха изключително творби от съвременни и класически италиански автори – Маджоли имаше всички основания да бъде доволен от начинанието си. Той постави розовата кърпичка на видно място в приемната си и с благоговение я пази в продължение на четири десетилетия, дълбоко убеден в чудодейната сила на този талисман. Дори й посвети цял спектакъл, който така и бе озаглавен – „Кърпичката на Мерилин Монро”. Без много въображение, но затова пък от ясно по-ясно. И времето показа, че Маджоли бе имал право.
Неговият театър и друг път бе преживявал трудни моменти, но те по нищо не можеха да се сравнят с бедствието, което се стовари върху него през пролетта на 2020 г. Пандемията отне всичките му възможности да издържа трупата и да продължи дейността си и Маджоли се готвеше да обяви фалит.
И тогава на помощ дойде розовата кърпичка. Една юнска сутрин тя смени за сетен път притежателя си, напускайки приемната на „Комеди италиен”. Режисьорът бе изградил истински култ около нея и я бе превърнал в звезда в най-нашумялата си постановка, и тя му се отплати добре – Маджоли получи чек за 300 000 евро, за да покрие дълговете си.
А кърпичката? Тя пое уверено към новия си живот. Поредният й собственик настоя да запази анонимност пред пресата.
„Засега”, би намигнала кърпичката, ако й бе останало време да обмисли тази му смешна претенция. Но вихърът на новите преживявания изтри всички незначителни подробности. Фетиш на нов поклонник, беше време пътешествието й да продължи.
Още по темата във
facebook