Да прекосите Европа с влак?
- Smart Life
- Текст:
За 40 дни през юни и юли, той е пътувал със 150 влака, за да прекоси 28 европейски държави, преминавайки през 83 гранични пункта! И е убеден, че пътуването с влак крие магия и романтика... Носите се през живописни пейзажи, спирате на красиви малки и големи гари и пак продължавате пътя си в уютни вагони, все по-удобни от салоните на самолетите...
В интервю за Euronews Travel британецът разказва, че идеята да прекоси Стария континент с влак се зародила, когато прочел за проекта на бившия евродепутат Михаел Крамер, който след собствено проучване през 2015 г. съставил списък с 15 липсващи връзки в железопътната мрежа на Европа, които относително лесно и евтино биха могли да се създадат.
Уърт се заинтересувал какво се е случило с проекта и установил, че от тези 15 възможни ЖП-трасета досега е проработило само едно. Тогава решил да провери за какво става въпрос и потеглил на своя Cross Border Rail Project.
След 40 дни на релсите, Джон Уърт стига до заключението, че европейските железници са изправени пред четири основни проблема – амортизирани неактивни релсови линии, годни активни релсови линии, по които обаче няма движение, неефективни расписания – примерно, линия с един или два влака седмично, и накрая – трудна логистика, напр. невъзможност да си резервирате билет за трансгранично пътуване онлайн, много изненади с цените на билетите в отделните държави и пр.
И ако първите три проблема се нуждаят от задълбочени анализи и решения на национално и европейско ниво, относно логистиката Уърт е разбрал причината – по думите на железопътни служители, с които е разговарял, сайтовете на повечето европейски железници ползват отдавна остаряла операционна система, така че интегрирането им с централизиран уебсайт за резервации и други опции, практически е невъзможно.
Джон Уърт изпитал ефекта от това на гърба си. От Берлин, където живее, се опитал да резервира билет за влак до Страсбург – и получил оферта за € 120. Но се посъветвал с географията и открил, че ако пътува до град Кел, който се намира срещу Страсбург, на отсрещния бряг на Рейн, ще му струва € 35, а от там до града-домакин на Европейския парламент се движи трамвай! Така билетът Берлин - Страсбург му излязъл € 40, т.е., три пъти по-евтино от ЖП-офертата, но нито немските, нито френските железници предлагат информация за тази опция!
Уърт казва, че на Стария континент могат да се намерят стотици подобни и още по-добри решения и ако ЖП-транспортът не се трансформира, според него това е заради липса на политическа воля. Защото 99% от всички евродепутати летят със самолети до и от Страсбург – такъв е стандартът, който европейските данъкоплатци им осигуряват, така че членовете на ЕП поголовно пренебрегват далеч по-екологичните и по-евтини железници.
Все пак, в края на 2021 г. Европейската комисия представи план за оптимизиране на пътническия железопътен транспорт в ЕС. Разработва се и единна платформа, която ще съставя разписания, ще информира за тарифи, ще прави комбинации и ще предлага онлайн билети за влаковете на Европа.
Добри идеи, но Уърт още е скептичен и казва, че европейските чиновници лично трябва да повторят експеримента му и да бъдат наистина „много настоятелни”, за да осъществят ЖП-плана си за ЕС - за да могат европейските граждани да преоткрият чара на пътуването с влак през красивия Стар континент, при това - на достъпни цени.
Още по темата във
facebook