Швейцарските крави в конкуренция със заместителите на мляко

Швейцарските крави в конкуренция със заместителите на мляко Снимка: nmag.in

Млечните продукти на растителна основа все повече изместват традиционните кротки преживни животни от рекламите на хранителни продукти, заемайки все повече място и по щандовете в магазините.

Продажбата на млечни продукти на растителна основа са се увеличили над два пъти от 2017 г. насам, отбелязва swissinfo.ch. Този пазар все още се смята за нишов, макар че за миналата година секторът е генерирал продажби за $ 175 милиона в търговията на дребно, съобщи вчера  Швейцарската федерална служба за земеделие (FOAG). Същевременно, това означава, че през 2021 г. заместителите на млякото са заели пазарен дял от едва 4.2%. 

Все пак браншът несъмнено бележи успех, основно в напитките, заместители на млякото, докато маргаринът като заместител на маслото, губи популярност, макар че е растителен продукт.

Заместителите на млечните продукти обикновено са значително по-скъпи от продуктите, произведени от животинско мляко, като при сиренето са почти два пъти по-високи, при прясното мляко разликата е около 81%, а при киселото - около 82%. 

Пазарни експерти обаче смятат, че не това е причината за малкия пазарен дял на заместителите на животински продукти. Според тях традицията и предпочитанията към автентичните вкусове са основни лостове в потребителския интерес, а ръстът в продажбите на млечни заместители се дължи по-скоро на идеите за борба с климатичните промени, предпочитанията към здравословно хранене, разрастващото се веганство, както и на естественото любопитство на потребителите към вкусово разнообразие.

Според FOAG заместителите на млечните продукти са особено популярни сред младите семейства с високи доходи. Основният продукт сред млечните заместители е млякото на растителна основа, което представлява една трета от всички предлагани заместители на млечни продукти. Най-популярно е овесеното мляко (с 45% от продажбите), следвано от соевото, бадемовото и оризовото мляко. По-нисък пазарен интерес предизвикват кокосовото мляко и млеката от фъстъци, кашу, лешници, лимец, грах, просо и коноп

От FOAG смятат, че производството на тези продукти носи голям потенциал за швейцарското земеделие и особено за растениевъдството. Организацията се стреми да насърчи швейцарските фермери да отглеждат подобни култури, тъй като за момента заместителите на мляко се произвеждат основно от вносни суровини. 

Данните за изследването са почерпени от NielsenIQ Switzerland, които са събрали мненията на 4000 домакинства от цялата страна и стотици търговци на дребно. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: