Скандал с Uber удари политици във Франция, Нидерландия и Обединеното кралство
- Свят
- Текст:
Получени първоначално от The Guardian, изтеклите 124 000 файла от периода 2013 - 2017 г. са предоставени на Международния консорциум на разследващите журналисти във Вашингтон и медийни партньори в 29 страни, включително Panorama на BBC. Според данните, разполагайки с бюджет за лобиране и връзки с обществеността в размер на $ 90 милиона, Uber са въвлекли приятелски настроени политици в действия, които практически са подкопали европейската таксиметрова индустрия.
По този повод от Uber заявиха, че ако миналото на компанията „не е било в съответствие с настоящите ценности”, то тя сега е „съвсем различна”. С безмилостните си бизнес методи и куп съдебни дела, алтернативният превозвач има славата не само на една от най-бързо развиващите се компании в света, но и на една от най-противоречивите.
Появата на Uber на европейския таксиметров пазар предизвика остри протести от професионалните сдружения на таксиметровите шьфори във Франция, Нидерландия и Великобритания, достигащи в някои случаи до улични сблъсъци. Твърденията са, че Uber подбива цените, застрашава поминъка на шофьорите, както и сигурността на потребителите.
В изтеклата кореспонденция има данни, че като министър на икономиката по онова време, Еманюел Макрон е разменил няколко кореспонденции „на малко име” с шефове на Uber. Междувременно дейността на превозвача е забранена във Франция, но Макрон все пак подписва указ, който облекчава условията за лицензиране на шофьори. Според негов говорител, контактите на настоящия френски президент с Uber са изцяло в рамките на обичайните отношения на членове на правителството с всички компании, затруднени в дейността си от административни и бюрократични пречки.
В Нидерландия Uber също носи правни и политически проблеми, в това число съдебна забрана на дейността, арести на шофьори и обиски на офисите на компанията. По тези поводи бившият еврокомисар от Нидерландия по дигиталната политика, Нели Крус, е настоявала правителството да смекчи мерките към Uber, като същевременно е водила разговори да се присъедини към консултативния съвет на транспортната компания след като изтече мандата ѝ.
В Обединеното кралство задкулисната кампания на Uber стига до върха. Файловете свидетелстват за поредица от неоповестени срещи между лобисти на компанията и висши членове на тогавашното правителство, в това число съветници на тогавашния премиер Дейвид Камерън, тогавашния канцлер Джордж Осбърн, сегашния кандидат за лидер на консерваторите Саджид Джавид, тогавашен държавен секретар по въпросите на културата, медиите и спорта, както и Мат Ханкок, тогавашен министър на бизнеса. Неоповестени срещи с лобисти на Uber е имала и Прити Пател, сега министър на вътрешните работи, тогава – министър по заетостта, както и Майкъл Гоув, тогава държавен секретар по правосъдието.
Особено „ухажван” е бил тогавашният кмет на британската столица Борис Джонсън. Като такъв, той контролира лондонския транспортен орган TfL, който обмисля сериозни мерки срещу дейността на конкурентната компания Uber. Джонсън споделя, че е бил обект на лобистките стратегии на Uber, с молбата да се противопостави „на затягането на регулациите” в таксиметровия превоз. Файловете показват, че Uber е атакувал и други топ-политици от консервативната партия, както и депутати от Лейбъристката партия и Либерал-демократите.
Междувременно, предложения на TfL, които биха засегнали Uber най-силно, са отложени. Така, преодолявайки конкуренцията, Uber приветства тази "победа на здравия разум". Сега въпросът е дали обществеността в тези страни ще прояви същия здрав разум спрямо действията на политическата си класа.
Още по темата във
facebook