Френските заместители на месо няма да се маркират като продукти на месопроизводството
- Храни
- Текст:
Според AFP и Reuters, Франция ще стане първата страна в ЕС, която приема мярката, договорена през 2020 г. Ограничението ще влезе в сила през октомври. „Няма да може да се използва специфична за сектора терминология, традиционно свързана с месото и рибата, за обозначаване на продукти, които не принадлежат към животинския свят и които по същество не са сравними“, се казва в официалния указ.
Регламентът се прилага само за продукти, произведени във Франция. Затова най-голямото фермерско лоби в страната FNSEA заяви, че мярката не е стигнала достатъчно далеч, тъй като е оставила отворена вратата за вносните продукти. Френските фермери смятат, че Европейският съюз трябва да приеме подобно законодателство, но предложението беше отхвърлено още през 2020 г.
Някои термини като "масло", "мляко" и "сирене" вече са защитени на европейско ниво и не могат да се прилагат за продукти на растителна основа. Думи като "бургер" обаче могат да се използват, когато популярната закуска е приготвена с алтернатива на месото.
През последните години все повече хора приемат, че храненето на растителна основа е здравословен избор и израз на хуманно отношение към животните. Популярна е и идеята, че намалената консумация на месо ще ограничи животновъдството, което е един от най-големите замърсители на атмосферата с парникови газове.
Всички тези фактори засилиха потребителския интерес към заместителите на месо, което доведе до годишен ръст от 19% в сектора, привличайки сериозни инвеститори, включително гиганти в хранителната промишленост като Cargill, Danone и Nestle, както и много рискови играчи на капиталовия пазар.
Това накара животновъди и месопроизводители да настояват за приетите ограничения в терминологията. Сега мнозина се питат дали следващата стъпка не трябва да бъде забрана да се имитират и други характеристики на месните храни – форма, цвят, аромат, текстура.
Смята се, че тази съзнателно търсена прилика води до нелоялна конкуренция и дори заблуждава потребителите, възползвайки се от вкуса им към храни, утвърдили се от векове, за да насочи клиентите към алтернативни продукти.
Още по темата във
facebook