Турция обновява железопътния си транспорт в сътрудничество с Испания
- Транспорт и комуникации
- Текст:
Сделката включва наемането на два луксозни влака от частния турски оператор Sun Tren, с които Renfe ще обслужва Cappadocia Express, луксозна туристическа линия между Истанбул и Кападокия. Но извън този лизинг, споразумението включва и възможността испанската компания и Sun Tren „да договорят дългосрочно сътрудничество, включително в пазара на високоскоростните железопътни линии“, съобщава larazon.es.
В момента Renfe управлява високоскоростната линия между свещените градове Медина и Мека в Саудитска Арабия. От 2026 г испанският железопътен оператор ще обслужва първата частна линия от този тип в САЩ между Далас и Хюстън. А от края на годината Renfe ще стъпи във Франция, обслужвайки линиите по оста Лион, Марсилия и Монпелие, с идеята в бъдеще да влезе в конкуренция с френския железопътен оператор SNCF по линията Лион - Париж, най-печелившата железопътна отсечка във Франция.
Международният бизнес на Renfe отчасти е резултат от необходимост. Либерализацията на пазара на високоскоростни ЖП-оператори в Испания с навлезлите конкурентни компании Ouigo и iryo, ще намали приходите на испанския обществен оператор. Така че стратегическите му планове се насочиха извън границите, за да компенсира оборота, който, както се очаква, ще загуби от новонавлезлите в бранша съперници.
Изборът на Renfe към турският пазар на високоскоростни железници е продиктуван от неговото интензивно развитие. Според данни на Международния съюз на железниците (UIC), железопътната мрежа на Турция се разраства с нови 2467 км високоскоростни отсечки, част от които вече са в експлоатация, а останалите - в процес на изграждане. Това разширение ще нареди турския високоскоростен железопътен транспорт на шесто място по мащаби в Европа.
От 2009 г. Турция пуска нови ЖП-линии между главните градове на страната, включително между Анкара и Истанбул. Изграждането на този коридор се осъществява също в сътрудничество с испански компании. Обществената инженерингова компания Ineco е консултант на проекта, а OHLA участва в изграждането на участък с дължина 206 км, където извърши пътно-строителната експертиза и същевременно строи четири виадукта, 22 моста и тунел с дължина близо 500 м.
Испански компании участват и в оборудването на турските високоскоростни железници. Влакове на баския ЖП-оператор CAF, които достигат скорост до 250 км/ч, ще бъдат част от обслужването на линиите Анкара - Истанбул и Истанбул - Коня.
Renfe разработва и други международни бизнес-начинания, извън сферата на високоскоростния железопътен транспорт. През август миналата година испанският обществен ЖП-оператор придоби 50% от чешката компания Leo Express, която оперира в Чехия, Словакия и Полша, но има ресурси и лицензи за достъп до немския ЖП-пазар. Това позволява на Renfe да участва в търгове за обществени железопътни услуги в Германия, Чешката република и Полша.
Още по темата във
facebook