Заради депресиращите новини хората все по-често избягват медиите
- Актуално
- Текст:
Този процент е значително по-висок от резултатите за 2017 г., когато подобен отговор дават едва 29% от анкетираните. Твърденията са резултат от мащабно международно изследване, с участието на над 93 000 души от 46 държави. Според него, през последните пет години броят на хората, избягващи новини в Обединеното кралство и Бразилия се е удвоил, обхващайки 46% от британците и 54% от бразилците.
Близо половината от участвалите (43%) казват, че в новините ги отблъсква повторяемостта на една и съща тема – напр. твърде много политика или теми, свързани с Covid-19. Сред тези, които посочват като причина лошото въздействие върху настроението им, застрашително висок процент са хората под 35 години.
Отблъскващ фактор е и доверието към медиите – 29% от анкетираните не смятат медийните новини за надеждни. В това отношение мнението на хората не се е променило от годините преди пандемията. Някои казват, че избягват новините, защото водят до спорове, които предпочитат да избягват (17%) или ги карат да се чувстват безсилни (16%), докато 5% изобщо избягват новините.
Covid-19, война в Украйна и всички новини, свързани с икономически и социални проблеми наистина са сериозен повод за негативни новини. Но мнозина медийни анализатори казват, че и в миналото светът е изпадал в тревожни ситуации и посочват като причина за настоящото избягване на новините нарушения баланс и дозировка в поднасянето им.
Фактор в отношението ни към новините е и видът на медията. Преди десет години 59% от хората все още четяха вестници – сега процентът им е 17%. При зрителите на телевизионните новинарски емисии за последното десетилетие аудиторията е намаляла от 79% на 53%.
Затова пък други източници на новини бележат увеличаване на аудиторията си. През 2022 г. първият ни източник на новини сутрин е преди всичко мобилният телефон - за 35% от хората в Обединеното кралство, срещу 21% за най-близкия конкурент – телевизията и едва 4% за печатните медии.
Но изглежда най-сериозният проблем за новинарската индустрия се оказват социалните мрежи. Макар че поднасят преднамерен подбор новини, платформи като TikTok достигнаха невероятна аудитория, отразявайки например процеса на Джони Деп и Амбър Хърд – тема, която привлече милиарди.
Впрочем за преднамерения подбор допринасят и самите потребители, присъединявайки се към групи по интереси. За най-важно преимущество на социалните платформи обаче се смята възможността за незабавен и лесен коментар – най-често с емотикони.
В Обединеното кралство, чието население допреди 20 години се определяше като „пристрастено” към новините, сега тези, които ги избягват, преобладават. Новинарският продукт, който преди 20 години хората търсеха и плащаха за това, сега за мнозина се превърна в депресираща намеса в ежедневието им.
Докладът на Reuters Institute не дава оценка дали явлението означава нещо за обществото, но по отношение на медиите заключението е, че след като милиони хора правят всичко възможно, за да избегнат вашия продукт, може би е време да се замислите какъв трябва да бъде.
Още по темата във
facebook