Може ли Русия да компенсира петролното ембарго
- Енергетика
- Текст:
Според The Wall Street Journal, през май до Ню Йорк и Ню Джърси по море са доставени горива, частично произведени от руски петрол. Доставките преминават през Суецкия канал и Атлантическия океан и се осъществяват от индийски рафинерии, които са основни купувачи на руски петрол. Руски нефт се изпомпва от танкер на танкер в Средиземно и Черно море, както и край бреговете на Западна Африка, след което се отправя към САЩ, като се посочва друг доставчик.
Според консултантската компания RusEnergy, доставките на рафиниран руски петрол не нарушават ембаргото, наложено от САЩ в началото на март – иначе обект на санкции биха били например и китайските джапанки, ако са произведени от руски петролни суровини.
Според Bloomberg, от частичното петролно ембарго на ЕС, предвидено в шестия пакет санкции, Руската федерация ще губи годишно около $ 10 милиарда от износа за Европа по море и още $ 12 милиарда от намалените доставки през северния клон на нефтопровода „Дружба” до Полша и Германия. От износа през южните разклонения на „Дружба” за Унгария, Словакия и Чехия, Русия ще печели около $ 6 милиарда.
Според председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, до края на годината Германия и Полша ще спрат доставките на петрол по тръбопровода „Дружба”, което ще намали с 90% вносът на руски петрол в Европа. Възможно най-скоро ЕС ще търси решение и за спиране на останалите около 10% - 11%, уточни фон дер Лайен.
Председателят на Европейския съвет Шарл Мишел смята, че ембаргото ще подложи руската военна машина на максимален финансов натиск да прекрати войната в Украйна. Пакетът санкции включва и други мерки: отрязване на Сбербанк от системата SWIFT, забрана на три руски държавни медии и наказания на отговорните за военни престъпления в Украйна.
Важна мярка, предвидена в шестия пакет санкции, е забраната да се застраховат танкери, превозващи руски петрол, която Обединето кралство вчера подкрепи. Това ще отреже руските петролни компании от Lloyd's of London, най-големия в света център за застраховане на корабоплаването и допълнително ще ограничи възможностите за износ на руски петрол по море, тъй като малко компании биха рискували да транспортират петрол без застраховка.
Според търговски експерти, Русия няма да може да замени с нови клиенти европейския петролен пазар. Нефтопроводите и пристанищата на Китай са запълнени до краен предел. Китайски компании са наели няколко танкера и се опитват да получат допълнителни петролни доставки от Русия при настоящите ниски цени с 40% отстъпка за момента, но този допълнителен износ не може да надвиши 3 - 4 милиона тона годишно, прогнозират RusEnergy.
Петролът за Индия трябва да се внася с танкери през Суецкия канал, а това много голямо разстояние ще оскъпи вноса, плюс риска танкерите да попаднат под ударите на застрахователните санкции. Освен това, индийските рафинерии също искат 40% отстъпка, при реална конкуренция от Саудитска Арабия, Ирак и Кувейт, така че износът на руски петрол за Индия няма да се увеличи с повече от 7 милиона тона годишно.
Още по темата във
facebook