Индийският авто-гигант Tata предлага икономичен електромобил
- Производства
- Текст:
За своите електромобили (EV) Tata Motors не построи завод за милиарди, оборудван с поточни линии – компанията просто преустрои неизползван цех в централния си завод, където първите Nexon EV – електро-версия на популярния бензинов Nexon SUV - бяха създадени на ръка.
От производственото хале, прилично по-скоро на лаборатория, през 2020 г. излизаха едва 8 Nexon EV на ден, но предвид търсенето в последните две години, Tata вече произвежда над 100 електромобила дневно, пише Reuters.
Дори с това скромно начало, съответстващо на индийската традиция „jugaad“ – дума, с която индийците определят стремежа си към пестеливост, иновации и решения от типа „направи си сам” - Tata обхваща 90% от едва зараждащия се индийски пазар на EV, макар че засега електромобилите съставляват едва 1% от продажбите на автомобили в страната.
Разбира се, успехът на Tata се дължи не само на икономичните решения, но и на множеството правителствени субсидии, както и на високите мита за конкуретния внос напр. на Tesla. В интерес на икономичността, Tata Passenger Electric Mobility избра множество компоненти собствено производство, постигайки по този начин цена на автомобила от около $19 000 – сума, приемлива за високия сегмент на средната индийска класа.
Компанията възнамерява до март 2026 да пусне 10 електрически модела. За тази година това означава четирикратно увеличаване на производството, т.е., 80 000 EV годишно. Този план привлече $ 1 милиард от американската инвестиционна компания TPG. Tata от своя страна също предвижда $ 1 милиард собствени инвестиции в развитието на новия си производствен сегмент. Компанията разработва своя оригинална платформа за EV и планира завод за производството им, но не се отказва и от ползотворно сътрудничество.
Макар че осигурява едва 200 км пробег с едно зареждане, за своя Nexon EV Tata избра 30 киловатчасовата желязна батерия на китайската Gotion High Tech, която е по-евтина от литиево-йонните батерии и по-безопасна в тропическия климат на Индия. Батериите са съвместно производство на Gotion с Tata Auto Comp Systems. Tata Power Company Ltd изгражда зарядни станции в сътрудничество с Jaguar Land Rover, а Tata Chemicals Ltd планира съоръжение за рециклиране на батериите и производство на други необходими детайли.
Tata винаги е била амбициозна компания, но сега предизвикателството е, че индийското правителство иска до 2030 г. 30% от продаваните автомобили в страната да бъдат електрически. Това доведе до конкуренция в сектора, в лицето на Hyundai и Kia, които смятат да атакуват индийския автопазар още тази година, макар и с по-големи и по-скъпи модели. Очаква се и конкурентна поява на бензиново-електрически хибриди от Toyota и Suzuki.
Въпреки това Tata възнамерява да се възползва максимално от завидното си лидерство на EV-пазара в Индия, на базата на наблюденията върху своите 25 000 EV, които вече са по индийските пътища. От компанията казват, че никой по-добре от тях не познава „горещите точки” в проектирането на електромобили за горещия индийски климат, а една от тези точки със сигурност е икономичността – водещ принцип в производствата на Tata.
Още по темата във
facebook