Руската икономика се трансформира

Руската икономика се трансформира Снимка: ria.ru

Това е експертното мнение на Елвира Набиулина, президент на Централната банка на Русия която Владимир Путин цени високо и неколкократно отказва молбата ѝ да се оттегли от високия пост

„Периодът, в който икономиката ни можеше да живее на запаси, завърши. И във второто тримесечие, или най-късно в началото на третото ще трябва да започнем структурна трансформация и търсене на нови бизнес модели”, каза на брифинг Набиулина. Според theins.ru, основните ѝ аргументи са, че санкциите срещу финансовия сектор неминуемо ще се отразят на цялата руска икономика, което налага трансформирането ѝ. 

В настоящата ситуация Централната банка на Русия може да се разпорежда примерно с половината от резервите си, но разглежда възможности за по-гъвкава продажба на валута, за да намали пречките пред външнотърговската дейност на Руската федерация. Позицията на банката е, че няма да се стреми да намали инфлацията „на всяка цена”, тъй като това би попречило на адаптирането на бизнеса.

Руски финансов експерт каза пред The Insider, че „структурна трансформация” е просто приемливо название на по-неефективна и по-ниско доходна икономика и това не е единственят проблем пред нея. 

Руски товарни влакови композиции, задържани в Литва, снимка - theins.ru

Последният пакет санкции на ЕС блокира търговския транспорт на Русия. Литва задържа хиляди руски влакови композиции на път към Калининград. По данни на „Коммерсантъ”, в числото на задържаните вагони са и множество цистерни с нефтопродукти. Други 30 цистерни към Калининград са задържани във Финландия. По този начин снабдяването на руския анклав е изправено пред сериозни проблеми, но по-тежкият проблем за загубите на железопътните превозвачи и очакваната безработица в руския външнотранспортен сектор.

Съюзът на операторите в железопътния транспорт се обърна към руското правителство с молба да разгледа начини, с които да намали риска при железопътните превози през „неприятелски страни” – например, да компансира загубите с изплащане на финансов еквивалент на стойността на изгубените вагони.

Не по-добро е положението и с автотранспорта, осъществяван от хилядите руски транспортни фирми с тежкотоварни камиони, блокирани в момента практически из цяла Европа. Нито ЕС, нито Русия до момента не са направили разумно предложение за прибирането на камионите и водачите им или за съдбата на стоките, които превозват.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: