Най-добрите практики срещу трафика в градовете

Най-добрите практики срещу трафика в градовете Снимка: huffingtonpost.co.uk

Автомобилният транспорт е втори по големина и все по-разрастващ се източник на замърсяване в европейските градове.

Нов анализ на The Conversation сочи, че автомобилният трафик в Европа е водеща заплаха за живота на децата, източник на стрес, замърсяване на въздуха и шумовата среда, което в крайна сметка води до съкръщаване на живота на градското население. 

Колите допринасят и за увеличаващата се пропаст между богати и бедни не само като собственост, но и като стил на живот, и въпреки това потребителските тенденции са към още по-разточително и необуздано шофиране по градските улици. Ползата от електромобилите в градовете за сега практически „се изяжда” от увеличаването на спортните автомобили.

Автомобилите са неефективни и несправедливи и в използването на градските площи, тъй като 96% от времето на използването им минава на паркинги, разположени върху ценно градско пространство, което би могло да се използва за по-полезни цели като жилища и обществени паркове. Приоритизирането на автомобилите като транспортно средство благоприятства и разрастването на луксозни предградия, чиито по-големи жилища генерират по-високо енергийно потребление

Разбира се, личните автомобили в по-голяма или по-малка степен решават мобилността на градското население, но същевременно маргинализират част от него – жените, възрастните хора, непълнолетните, хората с увреждания, домакинствата с ниски доходи, почти половината от които не разполагат с коли, докато 90% от заможните домакинства имат поне една кола.

Ново проучване на Центъра за изследване на устойчивостта при университета в Лунд, Швеция, класира най-ефективните до сега подходи за намаляване на автомобилния трафик в градовете. Класацията отразява успехите на градовете и в създаването на условия за по-добро качество на живот и мобилност на градските жители. 

What Can The UK Learn From Copenhagen, The 'Best City In The World' For  Cycling? | HuffPost UK Life
Колоезденето поема 35% от транспорта в Копенхаген, снимка - huffingtonpost.co.uk

Най-ефективна мярка според проучването е въвеждането на такса за влизане в определени градски зони (центъра, административните служби и др.), което намалява градските автомобили с 12% до 33%. Още 20% намаление идват от определянето на улици без автомобили, което предоставя пешеходни зони и място за велоинфраструктура

Следва забраната за движение на коли в определени жилищни зони, освен превозните средства на живущите в тях. Трафикът в такива райони намалява с 10% до 20%. Изброените до тук мерки предвиждат очаквано увеличаване на глобите за нарушения, приходите от които може да се насочат към подобряване на обществения транспорт.

Следващите мерки са управление на пътуванията до работни места и учебни заведения, с предоставяне на безплатни карти за обществения транспорт на работещи и учащи, което би намалило трафика с 37%. Съпътстваща мярка е въвеждането на такси за ползването на служебни паркинги

Движението на лични автомобили може да се намали и чрез споделен транспорт, служебни и училищни автобуси и безплатни линии до посещавани обекти от всякакъв тип- търговски центрове, исторически забележителности, музеи, природни обекти и др. 

Важна мярка при всички начинания е промотирането на велотранспорта, който освен че намалява ползването на автомобили и натоварването на обществения транспорт, допринася за чистотата на въздуха и предлага здравословен тренинг и начин на живот. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: