Шест метода за справяне във времена на криза

Шест метода за справяне във времена на криза Снимка: Unsplash

При кризи като пандемията COVID-19 става ясно, че дългосрочният финансов успех изисква работа в екип.

Изследванията показват, че по време на криза тревожността кара хората да избягват да поемат рискове. Те се придържат към действия и решения, с каквито са свикнали в миналото. И тъй като ресурсите (пари, възможности за работа, материални ценности) намаляват по време на криза, хората често се фокусират върху самосъхранението. В резултат на това сътрудничеството между различните части в една организация може да се разпадне. Но в условията на криза е важно да се помни, че именно сътрудничеството е това, което води до устойчиво повишаване на производителността.

Изследванията сочат, че предприемачи, които си сътрудничат най-активно с колегите си в период на криза, успяват да разширят бизнеса си и продължават да се развиват по възходяща права след това. И обратно, при онези, които в значителна степен намаляват сътрудничеството си с партньорите, доходите не само спадат по време на кризата, но и много по-дълго време след края й не могат да се възстановят.

Защо се получава така? Хората, свикнали да сътрудничат, променят подхода си по време на криза, като разширяват социалния си кръг отвъд границите на техния отдел или дори индустрия и привличат нови хора. Освен това те са готови да се присъединят към проекти на други хора. Те обсъждат какво да предприемат и се обединяват с надеждни съмишленици, за да идентифицират и използват евентуални нови възможности, дори ако получават по-малко възнаграждение за тях. В резултат на това такива хора започват да взаимодействат с широк кръг клиенти или проекти, ефективно залагайки на разнообразие от възможности. Невинаги успяват, но със сигурност имат повече шансове за това.

Обратно, хората, които отказват сътрудничество и заобикалят бизнеса и проектите си с високи стени в период на криза, стесняват своя социален кръг. Те остават без съмишленици, които да им помогнат да се възползват от съществуващите възможности и да открият нови. В една медицинска организация, например, избралите да действат самостоятелно са получили много по-малко безвъзмездно финансиране, тъй като не са участвали в достатъчно изследователски проекти и не са могли да привлекат финансови средства за своите лаборатории.

Очевидният извод е, че просперитетът на компаниите и хората по време на криза зависи в голяма степен от сътрудничеството им с други компании и хора.

Ето шест стратегии, които мениджърите могат да използват, за да създадат среда, благоприятна за съвместна работа в рамките на една компания:

Поощрявайте наивните въпроси и конструктивната критика

Напълно приемливо е да оспорите заключенията на други хора и да предложите нови идеи, но и да очаквате същото от тях по отношение на вашите собствени предложения. В този случай никой не бива да се страхува, че ще изглежда глупаво, защото целта е да се обменят мисли, да се обсъждат предложения, за да могат да се видят потенциалните рискове или решения.

Поддържайте връзка с редовите служители

Общувайте лично и с хората на по-ниски позиции в йерархията на корпорацията, за да получите надеждна информация за техните действия и психологическо настроение. Това е особено важно при дистанционна работа. Тази практика може да ви помогне да разберете как служителите се справят със стреса, да идентифицирате дейности, в които е по-вероятно да се прояви саможиво или егоистично поведение, и да изгладите връзките между хората, за да могат те по-добре да си сътрудничат.

Постоянно определяйте целите и задачите на вашия бизнес

Ако хората вярват, че тяхната работа допринася за постигането на по-висока цел, това ги насърчава да бъдат отворени за сътрудничество. Ясното разбиране на целите на компанията позволява на служителите да видят как знанията им помагат да се удовлетворят нуждите на бизнеса. Мениджърите трябва да накарат хората да се чувстват по-уверени и да общуват повече с колегите си. Затова, дори и целите на организацията да не са се променили, е необходимо редовно да се напомня за това, тъй като самият свят се е променил и служителите трябва да знаят, че зададената им по-рано посока е правилната.

Помолете служителите сами да оценят своя стил на работа

В стресова ситуация хората са склонни да останат в зоната си на комфорт, така че е важно да знаете какво да очаквате. Проучете при увеличаване на напрежението дали са готови да се обадят на колега за помощ, за да намерят заедно изход от трудна ситуация, или ще се изолират от всички и ще се опитат сами да решат всичко? Направете въпросник за оценка на поведението на служителите си, но не забравяйте да поискате и те да оценят вашето.

Акцентирайте на силните си страни

Вместо да се опитвате да коригирате слабостите си, което е почти невъзможно при стрес по време на кризата, фокусирайте се върху силните си страни. 

Ако сте склонни да работите в екип, използвайте ентусиазма си, за да поддържате отборния дух.

Ако предпочитате да работите самостоятелно, възползвайте се от това и допринасяйте за работата на екипа според възможностите си – може би така ще внесете баланс сред останалите членове на екипа вместо да затънете в  непродуктивна групова дискусия или в постоянно търсене на консенсус.

Не пестете похвалите към екипа

При много ръководители думите и делата се разминават: те говорят колко важно е сътрудничеството, но хвалят отделните служители, че са изпълнили плана за продажби или че са работили извънредно. Не хвалете само отделни служители, това е успех за целия екип, който е помогнал на тези хора да се превърнат в герои. Непременно напомнете, че екипът ги е подкрепил и че са работили заедно за постигане на общата цел. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: