Ще изчезне ли рекламата на цигари в Швейцария

Ще изчезне ли рекламата на цигари в Швейцария Снимка: menafn.com

Днес швейцарците гласуват на поредния референдум, който се очаква да забрани рекламата на тютюневи изделия в алпийската страна, смятана за бастион на здравословния живот.

Цяла Европа вече забрави, че имаше такива реклами, а ето че Швейцария поне по един показател е „назад”. Условието на референдума е тютюневите реклами да изчезнат от места, където биха могли да ги видят деца и младежи – т.е. навсякъде. Референдумът ще иска мнението на швейцарските граждани и за опитите с животни и държавното финансиране на медиите.

Историческата рамкова конвенция на Световната здравна организация (СЗО) за контрол на тютюна беше договорена в Женева преди почти 20 години. Швейцария я подписа, но все още е единствената страна в Европа, която не е ратифицирала документа, защото не съответства на швейцарското законодателство в областта на рекламата, коментира ВВС. 

Същевременно, Швейцария е с най-свободния режим в Европа по отношение на тютюневата промишленост. Вярно, вече ги няма усмихнатите, пращящи от здраве швейцарски хубавици, които раздаваха в супермаркетите безплатни мостри от най-новите марки цигари, но това май е единственото ограничение. 

В сравнение с голяма част от Европа цигарите в Швейцария са евтини, а 27% от възрастните швейцарци пушат - по-висок процент от средния за Европа. Швейцарският парламент години наред отхвърля законодателство, целящо по-строги ограничения. Дори сега, след като активисти събраха достатъчно подписи, за да наложат въпроса на референдум, швейцарското правителство препоръча на гражданите си да гласуват против забраната на тютюневите реклами. 

Предполагаемата причина за това е прозрачна - присъствието на големи световни тютюневи компании като Philip Morris, British American Tobacco и Japan Tobacco в Швейцария. В тютюневата индустрия работят над 11 000 швейцарци, а приносът ѝ към швейцарската икономика надхвърля € 5 милиарда годишно.

През изминалата седмица стана ясно, че тютюневите компании са финансирали мащабна национална анти-кампания, приканваща швейцарците да отхвърлят искането за забрана на тютюневата рекрлама. Появиха се постери с торти и наденички, придружени с мрачното предупреждение "Тези ще бъдат следващите". Не липсват и прогнози, че скоро може да се окажат забранени и рекламите на захарни/солени изделия или алкохол – след като СЗО ги определя като вредни за здравето.

Но по отношение на рекламите на тютюн, швейцарците изглежда са против тях и съображенията за това не са еднозначни. Причини, свързани с тютюна, всяка година отнемат живота на 9 000 швейцарци. Същевременно разходите за лечение на заболявания, свързани с тютюнопушенето, изтощават здравната система. Това повишава разходите за здравни осигуровки, които всеки трябва да плаща, независимо дали е пушач или не. 

Именно тази съвкупност от предпазливост и пестеливост вероятно ще накара швейцарците да отхвърлят рекламите на тютюневи изделия и да позволят на парламента да приеме по-строги разпоредби, като покаже, че не си затваря очите за вредни бизнес практики.

Последните проучвания сочат, че 63% от гласоподавателите ще подкрепят забраната, но за да се превърне в закон, тя трябва да спечели и във всеки един от 26-те швейцарски кантона, което е малко вероятно. Но ако днешният референдум забрани тютюневите реклами, ще напомни на политиците и големия бизнес, че обикновените швейцарски избиратели винаги имат последната дума.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: